Tuesday 21 June 2011

Sejarah Tabika


SEJARAH TABIKA KEMAS
KG GUDANG GARAM, SEGAMAT, JOHOR.

           Tabika Kemas Kg Gudang Garam adalah sebuah Tabika Prasekolah di bawah Jabatan kemajuan Masyarakat (KEMAS), Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.
        Tabika KEMAS Kg Gudang Garam ini terletak di dalam Parlimen Segamat di terajui oleh Pegawai Kemas Daerah, Puan Noor Aniza Bte Sarijan. Memandangkan ianya terletak di dalam Dun Jementah, ianya di bawah pengawasan Penyelia Kanan Kawasan Segamat iaitu Puan Hajah Puspa Hairani Bte Hj Hassan dan di bantu oleh Penyelia Prasekolah, Puan Norpawazi Bte Samsuri.
       Tabika ini terletak di Kampung Gudang Garam, anggaran 4 kilometer dari Bandar Segamat. Kelas tabika ini menumpang di bangunan Balai Raya sejak tahun 2000 hingga sekarang. Sebelum ini kelas tabika menumpang di bangunan Balai Wanita berhampiran masjid Kg Gudang Garam selama 6 tahun.
       Saya telah mengajar di Tabika Kemas Kg Gudang Garam, selama 17 tahun. Keseluruhannya adalah kanak-kanak melayu dan kebanyakannya adalah anak-anak penduduk di sini. Tabika ini sentiasa mendapat perhatian dan tunjukajar daripada Penyelia Kemas dan rakan sejawat dari masa ke semasa, selain dari itu Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa tabika banyak memberi sumbangan berbentuk material dan buah fikiran bagi kemajuan anak-anak mereka. Saya amat berharap kerjasama sebegini akan berterusan buat selamanya.
      Adalah menjadi harapan saya, agar kanak-kanak Tabika yang saya didik, mampu menjadi  pelajar yang berdaya saing, mempunyai ketahanan diri dan mengamalkan nilai-nilai murni serta menjadi pewaris yang cemerlang, gemilang dan terbilang di masa akan datang.



No comments:

Post a Comment